torstai 22. marraskuuta 2018

Kasvukontrolli

Päästiin käymään kasvukontrollissa viime viikon maanantaina. Mentiin Taysin Äitiyspoliklinikalle ja jäätiin odottelemaan kutsua. Ensin meidät vietiin kätilön huoneeseen, jossa mitattiin verenpaineet ja otettiin käyrälle vauvan sydänäänet ja liikkeet. Kätilö kyseli hieman tietoja koskien neuvolakorttia, täytteli ilmeisesti sitä sähköistä Ipana -versiota siinä käyrien valmistuessa.

Tämän kätilön käynnin jälkeen odoteltiin varmaan 45 minuuttia, että päästiin lääkärille, joka ultrasi vauvan tosi nopeasti ja kertoi että liikkuu paljon ja on hyvän kokoinen. Ultrauksen jälkeen lääkärin olisi ollut ilmeisesti tarkoitus puhua hieman pelkoasioista, sillä olin saanut pelkopolille lähetteen, mutta melkeinpä sanatarkasti lääkäri ilmaisi itsensä näin: ”Kivunlievityksiä on, niitä ei tarvitse käydä läpi ja synnytyksessä huoneessa sun apuna on ammattilainen, kätilö, kuka neuvoo mitä sun täytyy milloinkin tehdä. Ei me sua minnekään pelkopolille laiteta, onko kysyttävää?” Varmasti sanomattakin selvää, että menin hieman lukkoon tosta lääkärin tavasta ilmaista asiat ja muutenkin käynnistä jäi sellainen kuva, et meidät haluttiin mahdollisimman nopeasti vaan ulos huoneesta. 

Tämän käynnin jälkeen olin tietty ihan rikki, kun mulle sanotaan tollasia asioita ja varsinkin että lääkäri sanoo niin. Luotan kyllä lääkäreihin esimerkiksi leikkauksissa, mutta synnytyksessä en siis itseeni ja omaan kroppaani, ja mua pelottaa myös siinä se kipu niin helvetisti. Että kiitos vaan sulle herra lääkäri kuka otit mun pelon ihan kun jonkun paskan vitsin. Mitäs seuraavaksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti