tiistai 29. toukokuuta 2018

Thoracic outlet syndrome

Tämä pirulainen on kulkenut mun matkassa kolmen vuoden ajan. Se alkoi oireilemaan käsien puutumisella ja voimattomuudesta varsinkin ylä asennoissa, joten parturina sen huomasi helposti. Pikkuhiljaa alkoi yöllä puutumiset ja kokoaikaiset niskakivut. En rehellisesti enää ees muista, että mitä kaikkee oon tän takia joutunut kärsimään koska oireita on ollut niin paljon.

Mun kohdalla tämä TOS on olkahermopunoksen pinnetila ja vielä kummallakin puolella, mutta joillain häiriö voi olla myös esimerkiksi verisuoniperäinen tai jopa kumpaakin. Tämä voi johtua rakenteellisista syistä, tai esimerkiksi auto-onnettomuuden seurauksena. Monet joutuvat kärsimään tästä sairaudesta jopa monia vuosia, ennen kuin saavat diagnoosin ja jotkut lääkärit eivät edes tunnusta koko sairauden olemassaoloa. Yritä siinä sitten etsiä apua oireisiin..

Mä pääsin suhteellisen helposti puolessa vuodessa terveyskeskuslääkärin kautta fysiatrille, joka diagnosoi mulle tän ja tämä huikea fysiatri oli Timo Lääperi (Koskiklinikka Tampere). Kuitenkin ohjeet kuntoutuksen suhteen olivat sellaiset, että piti jumppailla ja käydä mobilisoimassa lihaksia yksityisellä fysioterapeutilla (kunnallinen ei tätä Pirkkalassa tehnyt) ja silloin vielä töissä käydessäni jouduin käymään fyssarilla kerran viikossa. Kokeilin varmaan kaikkia Tampereen alueen hierojia, fysioterapeutteja, osteopaatteja ja kiropraktikoita, joten multa saa hyviä vinkkejä!

Muutaman kuukauden päästä jouduin kuitenkin jäämään pois töistä kun oireet meni niin hankaliksi ettei sakset tahtonu pysyä kädessä. Siitä alkokin sitten sairaspäivärahan anominen parin kuukauden osissa ja sen jälkeen työeläkevakuutusyhtiöiden ja kelan kanssa taistelut kuntoutuksesta, koska tämä ei vakuutusyhtiölääkäreiden mielestä ole sairaus ja pystyn kuulemma hyvin tekemään oman alan tai siihen rinnastettavia töitä. Haluaisin nähdä joskus jonkun vakuutusyhtiölääkärin, joka saa vaikka nyt tämän oireyhtymän ja sen, että kuinka hän selviää vaikka siivouksesta ja mitä mieltä hän sen jälkeen on tästä sairaudesta. Kerrankin voin puolustella Kelaa tässä asiassa kun he suostuivat minulle edes jotain myöntämään, toisin kun eräs eläkevakuutusyhtiö, johon olin kuitenkin jo yli 5 vuotta maksellut maksuja sekä yrittäjänä että työntekijänä.

Asiat meni mulla yllättävän helposti, vaikkakin aikaa kului ja mistään ei saanut mitään infoa, että mitä seuraavaksi. Päätin mennä omakustanteisesti yksityiselle TOS -spesialistille Martti Vastamäelle Turun Diacoriin, jolta sain selkeät ohjeet mitä seuraavaksi oireiden helpottamiseksi eli leikkauksesta (skalenotomia). Kuitenkaan koska mulla ei ollut vakuutusta, niin noin 5 000 euron leikkaukset per puoli ei kovin houkutelleet, niin sain lähetteen Tayssiin Tayssissa pääsin käsikirurgi Pasi Paavilaisen vastaanotolle, josta voisin kirjoitella sitten vielä erikseen.

Myös samoihin aikoihin joku ihana Kelan rouva soitti mulle ja pääsin ammatilliseen kuntoutusselvitykseen Kiipulaan, joka avasi mulle ovet myös työkokeiluun ja uudelleenkoulutukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti